Find inspiration og viden i vores casebibliotek, hvor vi har samlet historier fra andre virksomheder, der har formået at overvinde forskellige barrierer i forbindelse med deres innovationsindsatser.
Emner:
Kommercialisering og markedsinnovation
Casen viser hvordan en mindre virksomhed kan være førende indenfor en niche, men står med udfordringen da markedet ikke lever op til forventningen og kommercialiseringen svigter.
Læs caseProces- og organisatorisk innovation
Casen viser hvordan medarbejdere med stor ekspertise, lang erfaring og passion, gør det vanskeligt for nyere medarbejdere at promovere deres idéer. Dermed bliver nye ideer slået af gamle erfaringer – det har vi prøvet før!
Læs caseProces- og organisatorisk innovation
Casen viser hvordan virksomheden udfordres af adgang til manglende kompetencer i en række lande når maskinerne er solgt og skal installeres. Dette har ført til en række innovative tiltag for at afbøde betydningen af kompetence- og rekrutteringsproblemer.
Læs casePartnerskaber og åben innovation
Virksomheden ønsker at internationalisere salget, men har ingen erfaring med det valgte marked. Casen viser hvordan virksomheden opnår viden via samarbejde med en anden virksomhed.
Læs caseInnovationsbarrierer
Casen viser hvordan en virksomhed igennem en velovervejet kommunikationsstrategi og stakeholdermanagement kan påvirke beslutningstagere og overkomme udfordringer med kommercialisering af nyt miljøvenligt produkt.
Læs caseInnovationsbarrierer
Casen illustrerer hvordan en virksomhed kan være på forkant med og påvirke internationale standarder og direktiver, hvilket er fremmende for innovation.
Læs caseProces- og organisatorisk innovation
Casen viser hvordan ny teknologi, der er tilgængelig for implementering ikke afsøges, da virksomheden ikke har den nødvendige viden for at kunne vurdere og evt. afprøve teknologien uden store ressourcer eller omkostninger.
Læs caseProdukt og radikal Innovation
Virksomheden identificerer et udækket behov hos slutkunden. Casen viser, hvordan teknologier fra andre brancher koblet med tæt kundeinteraktion kan anvendes til udvikling af radikale produktinnovationer.
Læs caseProdukt og radikal Innovation
Casen viser, hvordan ændret efterspørgsel hos slutkunden fører til produktinnovation, men også at dette medfører yderligere innovation for at tilfredsstille den direkte kunde.
Læs caseKommercialisering og markedsinnovation
Casen viser hvordan virksomheden starter udviklingen af produkter i tæt kontakt med kunderne, men mister kunderne ”af syne” som processen bevæger sig frem. Men når produktet er klar, prioriterer sælgerne de eksisterende produkter højere end de nye produkter.
Læs caseLedelse af innovationsprocessen
Casen viser hvordan en virksomhed kan styre uden om forhindringer i innovationsprocessen ved at benytte en agil tilgang til projektledelse og inddrage eksterne partnere.
Læs caseProdukt og radikal Innovation
Virksomheden benytter råvarer fra naturen og oplever at høsten slår fejl et år og forårsager en global råvarekrise. Netop det råstof virksomheden anvender til et af sine vigtigste produkter, kan således ikke skaffes i tilstrækkelige mængder. Den lille mængde virksomheden kan få fat i er længe undervejs og særdeles kostbar. Virksomheden står pludselig over for en akut og uforudset krise, som fordrer radikale og innovative ændringer af processerne.
Læs caseKommercialisering og markedsinnovation
Ledelse af innovationsprocessen
Virksomhedens innovationsproces er afhængig af stor tværfaglig viden og kobling mellem medarbejdere fra forskellige discipliner. Casen viser hvordan virksomheden selv udvikler træningsprogrammer for at opbygge den nødvendige tværfaglige indsigt hos nye medarbejdere.
Læs caseLedelse af innovationsprocessen
Casen viser hvordan lokale problemer løses, ofte kreativt og på en god måde – lige hvor de opstår. Men at det er svært at få de innovative løsninger delt til gavn for resten af virksomheden.
Læs caseKommercialisering og markedsinnovation
Virksomheden udvikler løbende mange innovative produkter. De første faser af den innovative proces forløber typisk uden problemer, men når produktet skal ud på markedet har virksomheden adskillige udfordringer af forskellig karakter.
Læs case